الأربعاء، 4 يناير 2012

عقدة الميكانيكا



ترم دراسى كامل بفكر فى حاجة واحدة بس , ازاى هاعدى من امتحان الميكانيكا !!!
ملايين الخطط التى تم وضعها محاولا تخيل السيناريو هايبقى شكلة اية جوة اللجنة , وتفكير و مذاكرة وخيالات مرعبة لو ماعرفتش احل او شلت المادة او الامتحان جة صعب وملايين الاسئلة اللى ماكنتش لاقى ليها اجابة
وكانت المفاجاة
الامتحان جة والمفاجاة الاكبر انى الحمد لله حليت حلو وحلو اوى كمان فوق كل توقعاتى وعلى غير العادة خارج وانا عندى يقين انى هانجح فى المادة دى بأذن الله
بس اتصدمت اوى وانا على باب اللجنة وخارج مروح
طب انا هاروح اعمل اية ؟؟؟؟
امتحان الميكانيكا عدى خلاص ومش هاشوف الميكانيكا تانى
طب اعمل اية طيب؟؟؟ ارجع اللجنة تانى ؟؟؟!!!
طب اروح اكمل مذاكرة عادى كأننى ما امتحتنش حاجة وماحدش واخد بالو بقى
بجد فضلت افكر لحد ما دخلت فى حالة احباط غبية لسة مسيطرة عليا لحد دلوقتى
الهدف الوحيد اللى كان فى حياتى , انجزتة على خير وجة
طب وبعدين ؟؟؟
فى اللحظة دى بس صدقت الحدوتة اللى سمعتها زمان عن اول رواد فضاء طلعوا القمر , كانوا شغوفيين جدا بالقمر والطلوع وتخيل منظر القمر من فوق وكل التفاصيل الدقيقة وفعلا طلعوا القمر وعملوا اللى كانوا بيحلمو بية
بس لما رجعوا الارض, نصهم دخل مصحات نفسية من كتر الاحباط والنص التانى انتحروا !!! 

هناك 6 تعليقات:

  1. It really hurts when u achieve all ur dreams and suddenly ur life just end up being so empty !

    عارف هتعمل ا يه ؟؟
    هتذاكر المواد التانية وهتكمل الامتحانات وهتحل كويس أوى والأهم من ده كله أنك هتلاقى هدف تانى أكبر من امتحان ميكانيكا نفسك تعديه .... أصبر .. دوٌر .. ابتسم .. وهتلاقى اصلا :)

    أكيد المدونة نورت بيا اصلا أنا عارفة (H) شكرا شكرا :D

    ردحذف
  2. العلاقة اللى كانت بينى وبين الميكانيكا اكبر من علاقة شخص بهدف , دى عشرة عمر , امتحانات كل سنة مالهاش معنى من غير وجود الميكانيكا فى وسطها
    اما موضوع الابتسام دة فأنا بتطلع عنى اشاعات انى اهبل من كتر ما انا على طول مبتسم :D
    وبلا شك سعادتك نورتى المدونة , خطوة عزيزة يا مس لوزة

    ردحذف
  3. عيني عليك يابني هتروح العباسية :(

    كنت هشيعلك النهارده عشان ترفع معنوياتي بعد أول امتحان اعك فيه ف الماث ف حياتي
    بس ربنا انجدني بقى وابتسمنا للحياة...والكيميا جاي احسن على رأي تمورة..والعيشة بيس جدا :D :D

    المهم مبروك الميكانيكا مقدما ويارب يكرمك ف الباقي

    ردحذف
  4. طب دة انا كنت مستنى مرسالك :D
    عشان اشجعك و انتى عارفة انى خير من يشجع
    عموما عادى كلنا اخترعنا رياضة جديدة فى اول امتحان لينا فى هندسة فدة العادى ,
    و اللى جاى احلى على رأى الاستاذ المخضرم تامر حسنى

    ردحذف
  5. هي الميكانيكا ورايا ورايا ؟

    انا بحب الرياضة جداااااا بس بتخنق م الميكانيكا

    مش علشان حاجة بس علشان بتفكرني بالفيزيا

    وانا بــــكــــــــــــــــــــره الفيزيا

    ردحذف
  6. اية دة بجد ؟؟ مش بتحبى الفيزيا ؟؟ حرام عليكى !!!
    دة الفيزيا دى اجمل حاجة فى الدنيا

    ردحذف