الخميس، 16 فبراير 2012

رحلة مش لطيفة.




تلك الحالة الفريدة من المرض التى تصل بصاحبها الى نهاية كل الطرق المعمورة بالحياة , تصل بة الى يأس كافى لوضع حد لحياتة العاجزة البائسة
اليوم فقط قد ادركت تلك الكلمات , عندما اصابتنى الانفلونزا بدرجة تمكنت من كل جسدى دفعة واحدة
فقدت السيطرة على كل اطرافى , اصبحت رمشة العين شئ مستحيل بالنسبة لى
وصلت الى مرحلة ان دقاق قلبى تهلكنى من كثر ما تبذل من مجهود

كل المسكنات والادوية عجزت امام حالتى , لا شئ يأتى بنتيجة وصلت الى مرحلة من التفكير و انا مستلقى على سريرى جعلتنى اريد ان اغمض عيناى الابد من شدة الالم
انفاسى تخدش صدرى فى دخولها وخروجها

ادركت حينها تعبير ستيفان زيفاج عند قال " ان الانتحار ليس الموت فى حد ذاتة و انما هى تلك اللحظة التى تدرك فيها انك اتخذت قرارك بالرحيل و انة لا خيار للعودة مرة اخرى "

افكار كثيرة قفزت الى رأسى
شعرت و انا فى حالة العجز الكلى تلك برغبة جامحة فى قراءة ولو سطر واحد لانيس منصور

شعرت انى اريد عصير برتقال من صنع يداى ولكن هيهات فأنا لا اقوى على تحريك اصابعى

شعرت اننى اريد ان اجتمع بكل الاشخاص الذين احببتهم على مدار عمرى دفعة واحدة

شعرت بهذا الشريط الخفى الذى كان يدور براسى لكل الاشياء الرئعة التى فعلتها بحياتى

شعرت بتلك الحالة التى كان دوما يتحدث عنها مصطفى محمود , حالة الخروج من الجسد

تشعر ان لك روح خفيفة محلقة لا يعيقها شئ فى هذا الكون
و الان وبعد اكثر من خمسة عشر ساعة مستلقيا فاقد القدرة على فعل اى شئ

دبت الروح بشكل تدريجى الى اصابعى فلم افكر فى شئ الا الكتابة
احسست انى اريد توثيق هذة الغفوة الروحانية التى لا تتكرر كثيرا و احمد الله انها لا تتكرر
لانها ستفقدنى صوابى لو تكررت اكثر من مرة فى العام

اشعر اننى كنت فى رحلة طويلة سيرا على الاقدام , منهك بشكل لم يسبق انة حدث فى حياتى من قبل
لا اكاد اميز ملامح غرفتى من كثرة المناديل الورقية التى تغطى معالم الغرفة !!
ماهذا ؟؟ اين كنت انا منذ خمسة عشر ساعة ؟؟؟
لقد شعرت بهم دهرا وليست ساعات
اننى مازلت مع الاحياء ....

هناك 6 تعليقات:

  1. مرخراً وبطريقة مزعجة تُلح علىّ فكرة أني لست سوى روح تمكنت من جسد ما عن طريق الصدفة لتسخره فيما تشاء .. تحسن استخدامه أحياناً وتهلكه أحياناً أخرى .. وأن ما يصيبنا من ألم جسدي ليس سوى فكرة تشعبت في ثقوب الروح المنهكة فأعيتها .. ولو صحت الروح لصح الجسد

    بس للأسف كتاب الباثولوجي بيقولي غير كدة ..:D

    شفاك الله وعافاك وتمنياتي بالشفاء لعاجل قريباً إن شاء الله :)

    ردحذف
    الردود
    1. هى الترجمة هاتنزل امتى ؟؟ D: حرام عليكى بقولك عيان تقومى تقوليلى كلام مافهمتش منة اى حاجة D:
      لا بجد صياغتك للفكرة رائعة , احييكى
      الله يسلمك يارب
      نورتينى ...

      حذف
  2. اااااه يا أحمد...ببقى عاملة كده بس لما يجتمع البرد و الضغط يبوظ مني...لعنة بعيد عنك وهلاوس وساعات تخاريف وانت نايم

    ألف مليون سلامة عليك...وان شاء الله تبقى احسن قريب
    واللمون فيه فيتامين سي اكتر من البرتقان...بما انك ملكش ف الطب فقولت اقول لك :D
    على اساس اني ليا اوي :)

    والحمد لله انك لسه عايش بقى

    ردحذف
    الردود
    1. لا انا الحمد لله ضغطى مستقر , كانت هاتبقى كملت لو برد و ضغط
      اما عن فقرة طبيبك اليوم دى , فالحقيقة انا جربت كل حاجة بس لما البرد بيجى كل حاجة بتعطل عندى و مش بتفرق ليمون من برتقال
      ومتشكر جدا على النصيحة الطبيه العملاقة دة يا دكتورة رضوى P:
      اة الحمد لله انى لسة عايش , احسن كنت هابقى زعلان اوى لو مت D:
      نورتينى كالعادة يا رضوى

      حذف
  3. شفااك الله وعافاك
    واكيد الفترة دي ف ميزان حسناتك بإذن الله

    على فكرة انا من وقت قريب كنت بعدي بمرحلة كنت بتمنى ابقى كده او ادخل غيبوبة :)

    ربنا يشفيييييك

    ردحذف
    الردود
    1. يارب تبقى فى ميزان حسناتى عشان انا الميزان بتاع السيئات فاضلة شوية ويشتمنى D:
      اعوذ بالله غيبوبة اية ؟؟ يابنتى بلاش الكلام الكبير دة !!
      ربنا يكرمك يا رب (:

      حذف