الجمعة، 25 أبريل 2014

و تمشي الحياة هكذا ..



فى الحقيقه لا أجد نقطه صلبه ارتكز عليها , كى اعتذر عن كل هذا الانقطاع عن الكتابه هنا , واحده من نعم الله على اننى لست كاتبا مشهورا ينتظر الناس كتباته من وقت الى اخر , ف انا كنت اشعر بتوتر شديد حين يتوقف انيس منصور رحمه الله عليه عن كتابه عمود مواقف الاسبوع ف اهرام الجمعه ! 

ولكن الحقيقه اننى اصبحت اتغافل عن مجموعه من الاشياء بقصد او بدون قصد , ولكن ف النهايه النتيجه واحده , حدث الكتير مؤخرا و تغيرت ملامح روحى بشكل لا بأس به , حتى ان امى نفسها , اصبحت تكرر كثيرا انها لم تعد تفهمنى كما الايام الخوالى 

ان تقول امى تلك الجمله و تكررها ف هذا مؤشر خطير ان هناك شيئا يحدث ف داخلى , و العجيب ف الامر اننى لا اشعر بشئ , تمضى حياتى عادى يعنى 

نفس الحاجات هى هى بتتعمل , باكل و بشرب و اشتغل و اخرج احيانا و اصطبح و اشرب سجاير كتير فشخ و مجموعه اخرى من الافعال لا يتسع المجال الاخلاقى ل سردها هنا ( ماحدش يفهمنى غلط ) D:

اكتشتفت مجموعه جديده من الجوانب السيكوباتيه ف شخصيتى , و ده شئ لطيف الصراحه 

مصطفى صاحب عمرى اتجوز و انا كنت شاهد على عقد جوازة , ودى كانت واحده من اسعد لحظات عمرى , اكتشتف ساعتها انى كبرت اوى , كبرت و اصحابى بيتجوزوا و مش فاضل غيرى انا و المروحه :))

انا عارف ان اوبشن الجواز ده مش وارد عندى ف القاموس , عشان انا شخص غير صالح للأستخدام العاطفى , برغم اننى اراهن بكل مشاعرى الان على فتاه لا اتوقع اى مستقبل لنا معا ولكن يعجبنى دور المقامر العاطفى 

الحقيقه انى بطلت اكتب هنا , لان الموضوع بقى محتاج شويه مجهود زيادة عشان اعمل كدا , ف كلام كتير ببقى محتاج اكتبه بس ف نفس الوقت محتاج ان ماحدش يقراه , كلام بيحكى عن عالم الدخان اللى انا عايش جواه , كلام ممكن يزعل ناس كتير منى , ف بكتب على الورق و اخزن ف ادراج المكتب , لحد ما يجى الوقت اللى الورق هاعمل عليا ثورة و يخرج و يجمع بعضه ف كتاب و دى خطوة هاتبقى قريبه اعتقد يعنى 

و الصراحه انا مش لاقى حاجه تانى اقولها , بس كفايه عليا اوى كدا , ده انا كان بقالى بتاع 6 شهور ماكتبتش حرف هنا , و على سبيل الاعتذار و البهجه يعنى 

اللينك ده فيه افضل 100 روايه عربيه , يارب نقراهم كلهم قبل ما نموت 

http://www.arageek.com/2014/04/25/top-100-arab-novel-in-all-time.html


و كل سنه وانتم طيبين :)



هناك تعليقان (2):

  1. مين قال ان محدش بيستنى كتاباتك ! .. وعلى سبيل حاجة انا مش عارفة معناها، لسه اول امبارح كنت بتكلم مع حد وبقوله ان من الناس اللي بطلت تكتب وانا متضايقة جدا من كده هو أحمد الجمال
    في انتظار ثورة اوراق ادراج المكتب :))

    ردحذف
  2. علي فكرة انت مش شخصية سيئة جدا زي ما بتصور للناس و لنفسك الاول .. انت بتأثر في الناس اللي بيعرفوك جدا
    مريت و سبيت اثر ايجابي و انا بنقل اللي اتعلمته منك لغيري و هكذا ..
    بالنسبة للبنت اللي راهينت بكل مشاعرك عليها فهي محظوظة بيك و ربنا يكتبلك السعادة ايا كانت
    الاهم انك تتفاءل ..

    ردحذف