الاثنين، 4 فبراير 2013

كوكب ايجار جديد





الحياه اقصر مما تتصور فلا تضيع جزء منها فى التفكير فى الماضى ," حقيقه "


بقالى اربع او خمس ايام ماخرجتش من البيت و مش عارف سبب واضح لقعدتى فى البيت , على الرغم ان ورايا مقابلات شغل لازم انزل اخلصها ومع هذا بكتفى بالايميلز 
 والتليفون  ...

بقيت بقعد على التويتر كتير و بتويت بغزاره رغم ان معظم التويتات فارغه من المحتوى الادبى و العقلانى المتحضر 
اى عك فى الصندوق و دوس تويت ولمزيد من العك اكتب #بس # خلاص 

عايز انزل معرض كتاب ومكسل , على الرغم ان دى السنه الوحيده اللى انا هابقى نازل وانا عارف انا عايز اشترى ايه من هناك 

لظروف خارجه عن ارادتى النهارده كان لازم انزل من البيت , اصل النسكافيه بتاع خلص ودى من اكتر عشر حاجات بتضايقنى فى الدنيا 

وللأمانه الادبيه , نفسى هفتنى على سجاره فى الهواء الطلق  , نزلت و اتمشيت حوالين البيت . واخترت ابعد سوبر ماركت عشان اشترى منو النسكافيه 

نومى مقلوب ويومى متشقلب , بسهر طول الليل لحد الصبح و انام طول النهار , فتقريبا مش بشوف اهلى رغم انى قاعد معاهم فى نفس البيت , يا هما صاحيين وانا نايم يا اما العكس 

اختى بتقولى ان دى بوادر اكتئاب , بس قولتلها انا معرفش ايه هو تعريف الاكتئاب , هو انا لو فضلت قاعد لوحدى عشره حداشر ساعه , حاطط اللاب على رجلى و بشرب نسكافيه وبسمع سعاد ماسى وسيلين ديون و ماجده الرومى , يبقى عندى اكتئاب 
طب والله الاكتئاب طلع لذيذ اهو 

وكعادتى لازم اهرب من اى حاجه بأنى اسخر منها !!!

كلهم بيقولوى انى ناجح بس انا دايما عايش بأحساسى انى فاشل , هافضل شايف نفسى كدا حتى لو اخدت جايزه نوبل فى الميلك تشيك اللى بالفراوله 

جايلى عرض شغل كويس !!! الحقيقه انو كويس جدا بس انا مش هاعرف اسيب شغلى اللى انا فيه دلوقتى , انا عارف انى جزء مهم فى شغلى وبعمل حاجه محدش غيرى هايعرف يعملها او يمكن انا محسس نفسى بكدا 
بس فى علاقه حب بين و بين شغلى دلوقتى , يمكن عشان حضرت الفكره من ايام ماكانت على الورق 

كلمت الناس واعتذرت على فرصه الشغل وقالولى انى more than welcomed فى اى وقت ....

انا لازم اخرج فى رحله , عشان اعيد ترتيب كل الورق , لان الموضوع كدا بقى خارج عن السيطره , فى تشويش فظيع والاحداث اللى فى البلد و اللى بحاول بكل قوتى انى افصل نفسى عنها , بتشوش على تفكيرى بشكل بالع الشده , انا ماكنتش اعرف انى بحب مصر , ولما سالت نفسى
انا بحبك ليه يا مصر ؟؟؟ ماردتش عليا 
انى واى ,, انا كدا كدا مسافر , يعنى كلها كام سنه اخلص من تأبيده هندسه اللى انا فيها دى و بعدين اشد الرحال و ارض الله واسعه 

مش هروب لكنه هروب من السلبيه , انا لو فضلت فى مصر هابقى سلبى وانا بيقتلنى شعورى بالسلبيه 
عموما انا سمعت انهم قرروا يمدوا معرض الكتاب لحد يوم 9 من هذا الشهر وكأنها اشاره انى انزل بقى , بس على مين ؟؟؟ بردو مش هانزل !!!!

وخلاص بقى  ....     

هناك تعليقان (2):

  1. لما قريت عنوان البوست وبعد م الفلاشة الكوتا بتاعتها خلصت زي ما كنت بتريق عليك زمان (بجد انا حاسة بالذُل اليومين دول والشغل واقف على فيديوهات مبتتفتحش :D )

    المهم يعني اول حاجة جت ف بالي والصفحة لسه سودا هو زياد رحباني بيقول "قوم نحرق هالمدينه و نعمر واحده أشرف"

    وافتكرتني برضه وانا بعمل سيرش على كواكب تانية مأهولة بالسكان ملقتش..فاكتشفت اني متحاصرة هنا غصب عني...ده قدر او ابتلاء ، او ربنا بيذلنا عشان الفُجر اللي وصلناله والكدب البيِّن

    اني واي كيب السياسة آوت اوف ذا بوست

    احب اقولك ع الكُتب اللي قاعدة ادامي بتطلع لسانها واللي هي خلصت مصروفي لشهرين ادام
    وانا هكتفي بذكر كتاب انا عشقت(المنسي قنديل)
    الأوّله باريس (شيرين عادل)
    اهداف سويف
    وبروكلين هايتس
    اما الباقي فبلاش اقهرك ،وبلاش اقولك اني هنزل بكرة سور الازبكية :P
    ومتحلمش اني أسلفك اي حاجة من دول لأني ببساطة مؤمنة ان الكتب مينفعش ترجع لاصحابها بعد ما نستلفها (ده باستثناء كُتبي مش بسامح فيها هاه :P)

    وع فكرة...أنت مبيجيلكش اكتئاب ، معندكش العيب ده ف الكاتالوج ، انت المبسوط دائماً متنساش انك انت اللي علمتني ده لا شيء يستحق ولا أحد حتى ، وبالنسبة لفاشل فانا مش عارفة ازاي عندك ثقة في نفسك بالدرجة اللي عتدك وحاسس بكده!!

    وحاجة اخيرة بقى البلياتشو ده بيفكرني بأمنيتي اللي مش لاقياها فبتبعث الاكتئاب ليا انا...أنا عاوزة مُهرجين كتير ، اللعنة بقى !
    :(

    ردحذف
  2. عارف ان النوم وتويتر وعدم النزول من البيت دول كانوا مرحلة في حياتي من فترة كده وبعترف انها كانت مرحلة اكتئاب
    النوم بالنهار عشان ماشفش حد كتير ويسألني مالك
    تويتر عشان مفيش حد اعرفه اوي عليه فكنت بكتب اللي انا عايزاه في اي وقت
    وعدم النزول من البيت كان لنفس الاسباب

    "وكعادتى لازم اهرب من اى حاجه بأنى اسخر منها !!!" .. شخصيتي كده بس للأسف الناس اللي بتستخدم السخرية للهروب من الاحداث واللي بتضحك دايما دي اكتر ناس بتكون حزينة متضايقة واكتر ناس محدش بيحس بيها لما بتزعل لأنهم ببساطة ماتعودوش منهم على كده

    ماتخليش الفترة دي تطول عشان انت اكتر حد هتتأذي منها ...اقبل عرض الشغل لو كويس حتى لو هتستمر فيه يوم واحد كفاية انك هتبقى عشت التجربة وغيرت حياتك ولو فترة قصيرة

    اهي قلبت دراما مني اهي بقى وانا مش متعودة على كده .. يلا قوم روح المعرض وتعالي قولي انك رحت عشان تشجعني اروح انا كمان لأني رحت الخميس الساعة 8 وكان كله قافل تقريبا :$ :D

    ردحذف